Voimatreenillä elämän eliksiiriä!

Into Clubilla on mitä upeimmat puitteet voimaharjoitteluun. Toiminnallinen suuri kuntosalimme sekä yläkerran rauhaisa naisten kuntosalialue palvelevat yksilöliikkujia päivittäin aamuviidestä iltayhteentoista ja ovat Inton personal trainereiden ahkerassa valmennuskäytössä. Lue lisää kuntosaliesittelystä täältä.

Nyt olemme syksyn kynnyksellä ja vähentyvä valo saa energiatasomme yleensä laskemaan. Siksi listasin 10 voimaharjoittelun hyötyä –  lisäksi voit tehdä sitä juuri silloin kuin sinulle sopii. Kun aloitat nyt, olet talvella energinen, vahva ja ylväs!

1.Parantaa rasva- ja sokeriarvoja sekä suojaa hiljaiselta tulehdukselta

Voimaharjoittelun terveysvaikutuksia on tutkittu hyvin laajalti. Lihaskuntoharjoittelu kohentaa muun muassa veren rasva- ja sokeriarvoja sekä laskee merkittävästi aikuistyypin diabeteksen riskiä. Lisäksi voimaharjoittelu suojaa kehoa matala-asteiselta tulehdukselta.

2. Vahvistaa luustoa ja niveliä

Lihaskuntoharjoittelun ponnistavat liikkeet ja luustoon sekä niveliin kohdistuva kuormitus parantaa luuntiheyttä ja ehkäisee siten luunmurtumia ja osteporoottista kehitystä kehossa. Nivelpinnat saavat säännöllistä voitelua ja nivelrustojen aineenvaihdunta kiihtyy. Niveliä ympäröivät vahvat lihakset pitävät ne terveinä ja kivuttomina.

3. Kaventaa keskivartaloa

Jos kehon levein kohta on vyötäröllä, on siitä paljon harmia. Korkean verenpaineen riski, maksasolujen rasvoittuminen ja todennäköisyys saada sydän- ja verisuonitauti lisääntyy. Tehokas ja riittävän intensiivinen kuntosaliharjoittelu vähentää todistetusti vatsan seudun rasvakudoksen määrää ja tukee näin erinomaisesti terveyttä.

4. Lisää laadukkaita elinvuosia

Korkeammalla iällä riittävä lihaskunto pitää yllä toimintakykyä ja tukee itsenäisyyttä. Kaatumiset vähenevät ja sairaudet harvinaistuvat. Heikon lihaskunnon ja ennenaikaisen kuoleman välillä on vahva yhteys.

5. Pitää painon normaalina

Kasvanut lihasmassa ja vähentynyt rasvakudos tekevät kehonkoostumuksesta tasapainoisemman. Lihaskudos kuluttaa enemmän energiaa, mikä taas kiihdyttää perusaineenvaihduntaa; kulutat enemmän kaloreita levossa sekä liikkuessasi, mikä ehkäisee tehokkaasti painonnousua.

6. Hidastaa, pysäyttää ja jopa kääntää lihaskadon

Minkä tahansa ikäiset ihmiset voivat pysäyttää kolmen kympin jälkeen alkavan, vuosien mittaan kiihtyvän lihasmassan vähenemisen ja jopa yli 80-vuotiaana voi vielä kasvattaa lihasmassaansa. Etenkin naisten peräänkuuluttama kiinteytyminen on juuri tätä: lihaksikas vartalo on kiinteä.

7. Hoitaa tuki- ja liikuntaelimistöä

Monipuolisen voimaharjoittelun moninivelliikkeet – kyykyt, maastavedot, penkkipunnerrukset, askelkyykyt ja rinnallevedot – vahvistavat kehon tukirankaa sekä oikein tehtyinä keskivartalon tukilihaksistoa. Tämä vähentää selkä- ja muita kipuja sekä neutraloi istumatyön haittavaikutuksia.

8. Tukee minäkuvaa

Kuntosalitreeni ei kehitä ainoastaan fysiikkaasi, vaan väkevöittää myös henkisesti. Lihaskuntoharjoittelu on luonteeltaan sitkeyttä, periksiantamattomuutta ja hetkittäistä epämukavuuden sietoa vahvistavaa touhua. Saat kouriintuntuvan kokemuksen omista piilevistä voimavaroistasi ja opit ylittämään itsesi. Keskittyminen ja raskaan sarjan läpi puskeminen ovat elämässä tuiki tarpeellisia taitoja muutenkin. Lisäksi vahvistuva ja ryhdistyvä olemus tekee hyvää itsetunnolle.

9. Tekee sinusta paremman liikkujan

Voima, kestävyys ja koordinaatio, joita lihaskuntoharjoittelu kehittää, siirtyvät mihin tahansa muuhun liikuntamuotoon parantuneena liikelaatuna, jaksamisena ja tehona. Tasapainoinen lihaksisto suojaa myös rasitusvammoilta ja ehkäisee osaltaan loukkaantumisia.

10. Helpottaa elämää

Vahva ja kestävä keho suoriutuu arjen askareista vaivattomammin etkä kuormitu pienistä. Tavaroiden kantaminen ja nostelu, lasten tai lemmikin kanssa liikkuminen, siivoaminen ja vaikkapa bussiin juokseminen tuntuvat kehossa ikävän pinnistelyn sijaan mukavan lämmittävänä aktiivisuutena. Elämänlaatusi kohenee.

Hanki siis oma Into GYM -jäsenyytesi täältä ja aloita itsestäsi huolehtiminen jo tänään!

Tarvitsetko apua kuntosaliharjoitteluun?

Inton ammattivalmentajat ovat Sinua varten! Löydät heidän suorat yhteystietonsa täältä.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.