Suusta alas

Ravitsemuksesta on tarjolla enemmän tietoa kuin pystymme käsittelemään ja enemmän trendejä, mielipiteitä ja suuntauksia kuin kykenemme ymmärtämään. Inton filosofia on pitää asiat hyvin yksinkertaisina ja luottaa aina eniten omaan oloon ja olemukseen sen suhteen, millaiset ruokailutottumukset ovat itselle parhaat. Kokosin muutaman teesin, jotka lisäävät hyvinvointiasi takuuvarmasti ja auttavat vaakalukemat kohdilleen.

Rytmi

Ruokailurytmi on ensimmäinen asia, johon kiinnittää huomiota. Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa rytmiä, mutta painonhallinnassa tasainen ja verrattain tiheä, muutaman tunnin välein syöminen auttaa tutkitusti. Verensokeri pysyy tasaisena ja mieliteot kurissa sekä vireystila hyvänä. Rytmin voimaa ei voi liikaa korostaa: urheiluopistolla kuntoremonttiin osallistujat laihtuvat, vaikka syövät paljon useammin ja enemmän kuin kotona. Rytmi on myös vaikein korjattava, jos se on pielessä. Älä skippaa aterioita.

Vesi

Juo vettä pieninä annoksina pitkin päivää mieluummin kuin litraa kerralla. Juo lasillinen vettä kahvin kanssa ja juo lasillinen vettä ennen kuin syöt. Kehon nestetasapaino pysyy yllä ja luonnolliset jano- ja nälkäaistimukset heräävät. Monesti sekoitamme janon mielitekoihin ja iltapäivän vetämättömyys voi ollakin nestehukkaa. Pidä juomapullo aina mukanasi ja tuunaa vesi halutessasi sitruunalla, kurkulla tai marjoilla.

Moderni lautasmalli

Nykypäivänä harva kaataa aamusta iltaan metsää, huhkii päivät pellolla tai takoo työkseen metallia. Elämme passiivista elämää, jossa jonkin sortin kuljettimet vievät meitä paikasta toiseen ja jossa istumme melkein koko ajan. Jos sinun laitasi on näin, sopii moderni lautasmalli hyvin. Siinä dominoivat kasvikunnan tuotteet laidasta laitaan. Niitä on ateriasta kolme neljäsosaa lautasesta. Maun ja ruokavalion mukainen proteiininlähde on aina kohtuumäärä mukana, olkoon se kasviperäistä, kananmunaa, kalaa tai lihaa. Hyviä rasvoja kuten oliiviöljyä, kookosrasvaa, rasvaista kalaa tai avokadoja suositaan. Riisi, pasta, perunat ja muut tärkkelyksiset ruoka-aineet ovat tarpeen mukaan lisukkeina ja verrattain vähäisissä määrin, sivuosassa.

Me Intossa emme usko grammojen ja millilitrojen mittailuun; syö itsesi kylläiseksi ja niin että voit hyvin. Tavoittele tasapainoa. Sinulla ei kuulu olla ruoasta johtuvia iho-ongelmia, ruoansulatusongelmia, energiattomuutta tai vaikkapa herkkuhimoja. Ole oman itsesi koelaboratorio ja ota vastuu siitä, että annat itsellesi sopivaa ravintoa, nautintoa unohtamatta.

Herkkupäivä

Lapsilla on karkkipäivä, miksei aikuisillakin! Totaalikieltäytyminen toimii harvoin pitkällä aikavälillä, paitsi jos sinulla on vakaumus. Suo itsellesi herkkupäivä, jolloin kaikki on sallittua, niin viini kuin karkki – mutta tavoittele silti kohtuutta. Jos kokonaisravitsemuksemme on tasapainossa, herkkuhetket löytävät oman paikkansa, eivätkä esimerkiksi neutraloi viikon aikana kertynyttä energiavajetta. Herkkupäivä ei vaikuta terveyteesi eikä painoosi, mutta on konkreettinen merkki siitä, että juhla, nautinto ja erikoishetket kuuluvat olennaisesti elämään.

Huomaatko painivasi näiden ongelmien kanssa?

Meiltä saat apua ja tukea oikeanlaisen ravitsemuksen löytämisessä. Ammattilaiset valmentajamme auttavat Sinua mielellään. Valmentajiemme yhteystiedot löydät täältä.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.