Suunta on vauhtia tärkeämpää

Tammikuun alussa mietin, että pitäisi varmaan aloittaa kuntoileminen. Olin ennenkin aloittanut kunnon kohotuksen ja ollut viittä vuotta aikaisemmin melko huippukunnossakin, mutta joka kerta tavoite saada aikaiseksi pysyvä elämäntapamuutos oli epäonnistunut. Motivaatio tuli, oli huipussaan ja hävisi sitten.

Toisenlainen tulokulma

Tällä kertaa kuitenkin jokin oli toisin. Toisin kuin edellisillä kerroilla motivaationi ei perustunut pelkästään siihen, että haluaisin olla ihan huippukunnossa, vaan toisena motivaattorina oli saada aikaiseksi sellainen elämä, jossa liikkuminen eri muodoissaan olisi osa arkea, osa omaa hyvinvointia ja jaksamista. Sinä iltana ostin jäsenyyden itselleni Intosta. Juuri silloin en tiennytkään millaiselle matkalle se minut veisi. Olen viimeisten yhdeksän kuukauden aikana tutustunut itseeni syvemmin kuin koskaan ennen.

Korkea kynnys

Aloitus olikin sitten takkuisempaa kuin kuvittelin sen olevan. Kynnys mennä Inton ovesta oli jostain syystä jättimäisen suuri. Halusin käydä ryhmäliikuntatunneilla, mutta isojen ryhmien pelko ja oma tunne omasta taitotasosta jarrutti. Lopulta vuoden alussa kävin muutamilla tunneilla, mutta siihen homma kuitenkin tyssäsi.

Uusi yritys

Toukokuun loppupuolella en ollut tammikuun aloitusta lukuunottamatta käynyt Intossa kertaakaan. Minua ahdisti aikaansaamattomuuden tunne. Lopulta Inton Tia otti minuun yhteyden ja halusi auttaa minua. Tapasimme ja teimme yhdessä suunnitelman, jolla pääsisin kuntoilun alkuun. Minulla oli Tian laatima kuntosaliohjelma ja lisäksi aloin käydä Inton Virtual-tunneilla. Pitkästä aikaa kävin sisäpyöräilyssä ja viikkoon kertyi ensin 2-3 salilla käyntikertaa. Kynnys alkoi kun alkoikin madaltua. Aloin taas nauttia salilla käymisestä.

Ystävän voima

Motivaatiota nosti se, että tutustuin sisäpyöräilytunnilla mukavaan kanssakuntoilijaan, jonka kanssa olen käynyt viikoittain yhdessä reippailemassa. Toistemme sparraaminen on parasta mitä tiedän. Salille on mukava mennä kun on mukavaa seuraa. Kokeilimme yhdessä virtuaalisesti kaikenlaisia tunteja, joilla emme normaalisti ryhmätunneilla kävisi. Ihan huippua! Alun kehitykseni oli huimaa ja elokuuhun mennessä oli lähtenyt kiloja ja lihaskuntokin oli parantunut. Olin alkanut käydä satunnaisesti myös ryhmäliikunnoissa ja ensimmäisten paniikintäyteisten tuntien jälkeen olo sielläkin helpotti.

Notkahdus ja nousu

Sitten se kuitenkin tapahtui – romahdus. Koin tämän yhdeksän kuukauden sisällä suurimman motivaatiokadon. Viikon sisällä treeni tuntui kauhealta ja jouduin alkuviikon pakottamaan itseni lähtemään. Salille meneminen ei kuitenkaan helpottanut vaan päinvastoin minusta tuntui kauhealta koko treenin ajan. Loppuviikon ajan minun oli annettava tunteelle periksi ja pidin tauon kuntoilusta. Sovimme seuraavalle viikolle Tian kanssa tapaamisen ja saimme kuin saimmekin yhdessä ajatussolmuni avattua. Teimme uudet tavoitteet seuraaville kuukausille ja nyt taas motivaatio on korkealla.

Tiedä miksi toimit

Omat motivaation lähteet on hyvä kartoittaa. Ne eivät pysy koko ajan välttämättä samoina. Tämä on mielestäni hyvä muistaa kun haluaa pysyvää elämäntapamuutosta. Olemme myös kaikki erilaisia, joten se mikä minua motivoi ei välttämättä motivoi toisia. Itse pidän siitä, että edistyminen on jollain tapaa nähtävissä ja mitattavissa. Mitattavuus voi olla vaikka peilikuva, mittanauha, leposyke tai miten jaksat tänään tehdä treenin, joka oli kaksi viikkoa sitten aivan tuskaa.

Marjo Viljamaa on Inton jäsen ja aloittaa blogisarjan, jossa intolaiset kertovat omin sanoin hyvinvointimatkastaan.

Löydät 11.10. verkkokaupastamme saakka erikoishintaiset jäsenyydet, joilla juhlistamme Munkinmäentie 7:n 14-vuotista terveen elämän keskuksen taivalta. Saat jäsenyyden myös suoraan klubilta asiakaspalvelun aukioloaikoina.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.