Positiivisuus elämäntapana

Olemme puhuneet Intossa pitkälti toista vuosikymmentä siitä, kuinka kaikki perustavanlaatuinen elämänlaadun kohentuminen ja aidon hyvinvoinnin lisääntyminen käynnistyy sisäiseen puheeseesi keskittymällä ja asennoitumisesi tunnistamalla. Näin kesän kynnyksellä ajattelimme jälleen muistuttaa myönteisen ajattelun voimasta, niin kliseistä kuin se onkin. Kerromme positiivuuden hyödyistä ja siitä, miten tunnistaa itsessään piilotteleva negatiivisuus.

Pidempi elämä

On tutkimusfakta, että myönteinen ajattelu nostaa elinajanodotetta. Tämän ilmiön taustalla on niin fysiologisia kuin emotionaalisia ja psykologisia syitä, mutta ne kaikki voi tiivistää sanomalla, että myönteinen ihminen elää paitsi onnellisemman ja helpommalta tuntuvan, myös pidemmän elämän. Meistä jokainen kohtaa ylitsepääsemättömän tuntuisia vaikeuksia elämässään; positiivinen ihminen selättää ne nopeammin.

Vähemmän masennusta

Kirkas ja pirteä mieli on suorassa yhteydessä asennemaailmaamme ja siihen, miten itsellemme puhumme. Pitkän aikavälin tutkimuksissa todetaan kerta toisensa jälkeen, että kiitollisuus, pienten asioiden arvostaminen ja huomaaminen ja asioiden myönteisten puolien näkeminen torjuu alavireisyyttä ja masennukseen johtavaa kehityskulkua. Masennus on suomalaisten kansansairaus ja sen taustalla on valtava määrä vaikuttavia syitä. Yksi iso elementti on omat henkisen terveyden valinnat.

Matalampi stressitaso

Vähentämällä kielteisyyttä sisäisessä puheessa puheessamme ja asenteessamme, madallamme koettua stressitasoa, millä on energisoiva ja elvyttävä vaikutus. Koemme harvemmin olevamme täysin tyhjiin puristettuja ja myöskin harvemmin pitkän lepoloman tai totaalisen irtioton tarpeessa. Jos alamme puhua itsellemme kannustavammin ja sallivammin, saa se hartiamme laskemaan ja leukaperämme rentoutumaan.

Parempi vastustuskyky

Kielteisyys on suuri kuormitustekijä elimistölle. Se ylläpitää stressitilaa, nostaa verenpainetta ja stressihormonitasoja ja häiritsee monia luonnollisia rytmejä ja aistituntemuksia, kuten unta ja nälkää. Immuniteetti on monimutkainen kokonaisuus, mutta omalla mielenmaisemalla on suuri vaikutus siihen, miten kehomme jaksaa puolustautua ulkoisia uhkia vastaan.

Vahvempi sydän

Kun rentoudumme, syke ja verenpaine laskevat. Hengitys tasaantuu. Lihakset rentoutuvat. Happi pääsee soluihin. Ääreisverenkierto helpottuu. Ruoansulatus toimii optimaalisesti. Ajatus kirkastuu. Kaikki nämä yhdessä säästävät sydän- ja verenkiertoelimistöä tarpeettomalta kuormitukselta. On todettu, että kun ihminen ajattelee itsestään hyviä asioita, mielihyvähormonien pitoisuudet kehossa nousevat. Ottamalla päivittäin aikaa rauhoittumiseen ja kaiken sen huomaamiseen, mikä elämässä ja itsessä on hyvin, on suuri sydänterveysteko.

Sitkeämpi sietokyky

Positiivisuus on osittain synnynnäistä, osittain opittua. Kuten mikä tahansa tapa, myös positiivisuus vahvistuu treenaamalla. Meitä suomalaisia usein vaivaava kyynisyys ja kitkeryys ovat ensimmäisiä esteitä lisääntyvän myönteisyyden tiellä. Auttaa myös päästää irti ajatuksesta, että positiivisuus olisi naiivia tai epärealistista tai merkki ymmärtämättömyydestä. Myönteinen ihminen on paremmin varustautunut, kun vastoinkäymisiä ja haastavia aikoja tulee eteen ja sietää vaikeuksia sitkeämmin.

Minäkö negatiivinen?

Hei, älä ota tätä pahalla 🙂

Kielteisyys on monimuotoista ja joskus näkymätöntä – nämä ilmenemismuodot voivat auttaa tunnistamaan sisälläsi piileskelevän negatiivisuuden:

  • filtteröinti – takana on loistava päivä töissä, sait paljon aikaan ja nopeammin kuin olit ajatellut. Sait hyvää palautetta työtehostasi ja työn laadusta. Illalla unohdat kehut ja keskityt miettimään miten saisit itsestäsi vielä enemmän irti.
  • henkilökohtaistaminen – otat asioista suotta itseesi. Pitkään suunniteltu ilta kavereiden kesken peruuntuu pätevästä syystä, mutta ajattelet, että oikeasti kukaan ei vain halunnut viettää kanssasi aikaa. Tai saat palautetta asiasta, mutta koet sen koskevan persoonaasi.
  • murphyläinen asenne – huomaat ettei päivän aikana tarvitse tapahtua suuriakaan kommelluksia tai vastoinkäymisiä, niin olet varma että itse asiassa koko päivä on pilalla.
  • napa-ajattelu – asiat ovat joko loistavasti tai surkeasti, ilman välitilaa.Tähän kytkeytyy usein myös täydellisyyden tavoittelu; jos ei ole virheetön, on luuseri.

Keskustelemme positiivisuudesta elämäntapana Into Talks -keskusteluohjelmassa maanantaina 25.5. kello 20:15.

Näet livestreamlähetyksen ja voit osallistua keskusteluun Facebookissa Into Clubin pääsivulla.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.