Lisää vastustuskykyä!

Miten voit parantaa immuniteettiasi? Onko elämänvalinnoillasi ja elämäntyylilläsi vaikutusta siihen, miten terveenä pysyt? Tässä on muutamia näkökulmia siihen, miten voit tukea ja vahvistaa elimistösi hienoa järjestelmää, joka puolustaa sinua päivittäin pöpöiltä ja möröiltä.

Vastustuskyky on kokonaisuus

Immuniteettia pitää ajatella kokonaisuutena, joka on enemmän kuin osiensa summa. Siksi toimiakseen ihanteellisesti elimistön puolustusjärjestelmä tarvitsee harmoniaa ja tasapainoa ja kokonaisvaltaista tukeamme. Siihen kuuluu tietenkin ravitsemuksellisia valintoja, fyysistä aktiivisuutta, lepoa ja palautumista, mutta myös henkistä ja hengellistä hyvinvoinnista huolehtimista.

Terveellinen elämäntapa

Vastustuskyvyn tukemisen eturintamassa ovat terveet elintavat. Tämä on tärkein yksittäinen elementti terveenä pysymisen pyrkimyksissämme. Tärkeimpiä päivittäisen terveen elämän peruspilareita ovat:

  • älä tupakoi
  • suosi kasvis- ja hedelmäpainotteista ruokavaliota
  • juo paljon vettä
  • liiku säännöllisesti
  • pyri ylläpitämään normaali paino
  • juo alkoholia vain kohtuullisesti
  • nuku riittävästi
  • mene päivittäin ulos raittiiseen ilmaan
  • pese käsiäsi huolellisesti ja kypsennä ruokasi kunnolla
  • tunnista stressinlähteet ja pyri vähentämään niitä

Näillä nyrkkisäännöillä pääset jo erittäin pitkälle ja parasta on että paitsi kehosi myös lompakkosi kiittää valinnoistasi.

Stressi ja vastustuskyky

Moderni lääketiedekin tunnistaa kehon ja mielen vahvan yhteyden. Suuri määrä vaivoja, kuten suolisto-ongelmat, ihosairaudet sekä sydän- ja verisuonitaudit ovat vahvasti linkittyneitä emotionaaliseen stressiin.

Stressi ja immuniteetti ovat tällä hetkellä erittäin ahkerasti tutkittu aihe. Tutkimus on haastavaa etenkin siksi, että koettu stressi on hyvin yksilöllistä niin kuormittavuutensa kuin luonteensa puolesta. On kuitenkin selvää, että pitkäaikainen negatiivinen stressi kuormittaa elimistöä ja heikentää immuniteettiamme.

Treeni ja immuniteetti

Säännöllinen liikunta on tietenkin terveen elämän peruspilari. Se ylläpitää sydän- ja verenkiertoelimistön terveyttä, madaltaa  verenpainetta, tukee painonhallintaa ja ehkäisee monien vakavien sairauksien puhkeamista. Treeni parantaa myös verenkiertoa mikä tehostaa solujen aineenvaihduntaa ja kehon puolustusmekanismien toimintaa.

Yleisesti voi sanoa että kohtalaisen kuormittavan liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset ovat paljon suuremmat kuin mahdollinen hetkellinen vastustuskyvyn lasku. Sen sijaan erittäin rasittava treeni laskee immuniteetin tasoa pidemmäksi aikaa ja voi altistaa sairastumiselle. Mitä paremmin tuntee itsensä liikkujana, sitä tarkemmin tietää millä tasolla liikkuu.

Terveydeksi!

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.