Kesä on ihmisen parasta aikaa!

Elämme lämmintä ja valoisaa vuodenaikaa, jolloin kaikki tuntuu olevan helpompaa. Ulos lähtiessä ei tarvitse pynttäytyä paksuihin tamineisiin ja liikkeelle on helppo lähteä kävellen, juosten, pyöräillen, uiden – sekä salilla tai jumpassa treenaten. Jututimme Inton Tia Tynkkystä juhannusviikonloppuna ja esitimme hänelle muutaman hyvinvointiaiheisen kysymyksen. Toivomme, että ne inspiroivat teitä nyt kun kesä on kukkeimmillaan.

Moikka Tia! Miten pidät omasta hyvinvoinnistasi huolta juuri nyt?

No moi! Minulla on arkisia puuhia, joilla on minuun kehoa virkistävä, mieltä vahvistava ja ajatuksia kirkastava vaikutus. Metsälenkit ja luonnossa liikkuminen kytkevät minut aina väkevästi itseeni ja auttavat laittamaan asioita perspektiiviin. Elämänfilosofiani yksi peruspilari on yksinkertaisuus, jonka haluaisin näkyvän kaikessa arkiaskareista tavaran määrään ja ajatuksista unelmiin. Tykkään myös seurata vuodenaikoja ja tunnustella, millainen vaikutus niillä on kehooni ja mieleeni ja minkälaista liikettä tunnen milloinkin tarvitsevani. Kesä on minulle ehdottomasti uinnin, ulkona liikkumisen ja klubilla tapahtuvien lyhyempien täsmätreenien aikaa. Pyrin myös huolehtimaan, että minulla olisi mahdollisimman usein joutilasta aikaa, jotta ehdin pohdiskella ja mietiskellä asioita kunnolla. Liikkumisesta ajattelen, että se on ihannetilanteessa sellainen osa elämää, elämäntapa, joka voi muuttaa muotoaan ja vaihdella määrällisesti, muttei koskaan katoa. Kaiken kaikkiaan hyvinvointini kannalta olennaisinta on uuden oppiminen ja uteliaisuus; tiedostan oman ajattelutapani, haluan kehittää sitä ja valjastaa sen voiman käyttööni.

Millaisia aktiviteetteja kesä tuo tullessaan päiviisi?

Valon määrä on aivan uskomaton ja se tuo minulle huimasti lisäenergiaa. Siksi pyrin taittamaan työmatkat kävellen ja muutenkin liikkumaan mahdollisimman paljon jalkaisin. Uintiretki järvelle pyöräillen tai venyttelyt nurmikolla voivat olla päivän treeni! Tietysti treenailen myös klubilla kaikenlaista. Minulle ei ole luonteenomaista seurata suunnitelmaa tai ohjelmaa, vaan menen fiilispohjalta, päivän tunnelman mukaan.

Mitä sanoisit heille, joiden on vaikea lähteä liikkeelle?

No, olen siinä mielessä hivenen epätrendikäs, että tykkään miettiä pitkän aikavälin onnistumisia ja pysyviä elämänlaatua parantavia valintoja. Siksi ohjeistan asiakkaitani olemaan asettamatta aluksi suuria tavoitteita; pienet aktivoitumisaskelet riittävät. En myöskään suosittele mittareita, vaikka tiedän joidenkin niistäkin motivoituvan. Koetan myös välttää asiakkaideni kanssa ajatusta suorittamisesta. On paljon suurempi todennäköisyys, että uusi elementti mahtuu elämään, jos se on hauskaa tai mielenkiintoista. Pidän myös todella paljon ajatuksesta luonnollisesta liikkeestä; kävely, uinti tai afrotanssi liikuttavat kehoa ikiaikaisella tavalla. Kaiken kaikkiaan olisi älykästä ottaa yksi asia kerrallaan ja maistella sitä rauhassa hetken aikaa sen sijaan, että myllää koko elämänsisällön uusiksi kerralla.

Mitkä ovat parhaat lomavinkkisi virkeän olon lisäämiseen?

Kokeile aamukävelyä luonnossa! Ui ja sauno niin paljon kuin ehdit! Vaikka olut ja valkoviini ovat ihania kesäjuomia, muista myös juoda paljon vettä. Kokeile somepaastoa ja taukoa uutisten seuraamisesta.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja. SKY:n hallituksen jäsen.