Kampita kaamos!

Marraskuu on alkanut ja valo vähenee nyt vauhdilla. Tässä kirjoituksessa kerromme, millaisin keinoin saat neutraloitua pimenevän vuodenajan haittavaikutuksia ja säilytät elinvoimasi kaamoksessakin.

Nuku tarpeeksi

Yöunien aikana elimistömme korjautuu ja uudistuu, sekä kerää voimia uuteen päivään. Riittävän pitkä ja hyvälaatuinen yöuni on siis terveyden, jaksamisen ja hormonitasapainon kannalta ensiarvoisen tärkeä. Pidä makuuhuone muita huoneita viileämpänä ja satsaa kunnon patjaan, peittoon ja tyynyyn. Rauhoita nukkumaanmeno laittamalla ruudut kiinni hyvissä ajoin. Pyri pitämään yllä säännöllistä unirytmiä, myös viikonloppuisin.

Huolehdi vastustuskyvystäsi

Kylmä ja pimeä vuodenaika haastaa immuniteettimme, sillä kehomme pyrkii sopeutumaan muuttuvaan säähän ja vähenevään valoon. Tukemalla vastustuskykyä voit nauttia elämästäsi sen sijaan että pyrkisit selviytymään tai sairastelisit. Esimerkiksi inkivääri, Echina eli punahattu-uute- ja propolistuotteet toimivat hyvänä immuniteetin vahvistajana. C-vitamiini ja sinkki väliaikaisesti normaalia suurempina annoksina ovat tutkitusti tehokkaita aseita alkavaa flunssaa vastaan. Myös monipuolinen Manuka-hunaja parantaa kurkkukivun tehokkaasti antibakteerisilla ja antiviraalisilla ominaisuuksillaan.

Hillitse stressitasojasi

Vuodenajat vaikuttavat olemukseemme ja mielitekoihimme voimakkaammin kuin monesti tunnistamme. Marraskuussa kodin rauhaan peiton alle käpertyminen ja suklaapalan suuhun laittaminen on luonnollinen reaktio. Niin keho kuin mieli kaipaavat enemmän rauhoittumista, latautumista ja lepoa. Avainsana tässä on itsensä kuuntelu. Aivan kuten joskus on paikallaan hiukan puskea ja venyttää mukavuusaluettaan, on toisinaan yhtä olennaista uskaltaa höllätä ja jarruttaa. Mitä sinä juuri nyt kaipaat? Levon ohella hyviä tapoja lievittää stressiä on liikkua, käydä hieronnassa, kuunnella musiikkia, harrastamalla taiteita tai näkemällä ystäviä.

Juo vettä

Viileälläkin ilmalla pitää muista juoda. Ota tavoitteeksi pari vesilitraa päivässä, pienissä osissa. Huomaat eron energiatasoissasi ja vireystilassasi. Vesi myös tukee aineenvaihduntaa, painonhallintaa ja auttaa ehkäisemään ihon kuivumista. Jos pelkkä vesi ei maistu, mausta sitä yrteillä, marjoilla tai sitruksilla. Myös yrttitee toimii hyvänä veden lähteenä, jos kaipaat lämmittävää juomaa. Kahvi on diureetti eli sillä on nestettä poistava vaikutus – otakin tavaksi juoda lasi vettä kahvin kanssa.

Käytä D-vitamiinilisää

Juuri näillä main kesän aurinkokylpyjen täyttämät D-vitamiinivarastot alkavat olla kehossamme tyhjät. Me suomalaiset tarvitsemme etenkin talviaikaan hyvin imeytyvän D-vitamiinilisän, jotta elimistö saa sitä riittävästi. D-vitamiini on yksi tutkituimmista vitamiineista ja sen on todettu olevan laaja-alaisesti terveysvaikutteinen. Se voi vähentää väsymystä ja uupumusta, parantaa yleiskuntoa ja vastustuskykyä ja jopa suojata monilta kroonisilta sairauksilta.

Panosta ulkonäköösi

Suomalaiset keskittyvät ulkonäköönsä monia muita kansoja vähemmän, sillä kulttuurissamme se tulkitaan usein turhamaiseksi ja pinnalliseksi. Mutta mietipä, miten hyvä fiilis sinulle tulee heti aamusta, kun peseydyt, harjaat hampaat, laitat kasvoille kosteusvoidetta, hiukset kauniisti ja kivannäköiset vaatteet päälle, ehkä jopa hajuvettä. Huoliteltu ulkomuoto parantaa mielialaa ja antaa positiivisen sysäyksen päiviisi. Ja moni tietää miten paljon uusi treenipaita antaa lisäenergiaa!

Ulkoile ja liiku

Liikunta on ylivoimainen yleislääke ja tehoaa myös kaamosajan vetämättömyyteen. Sopiva rasitus lisää vastustuskykyä ja parantaa unenlaatua sekä hillitsee stressiä. Liikkuva ihminen jaksaa paremmin niin työtä kuin vapaa-aikaa ja yksinkertaisesti elää liikkumatonta laadukkaampaa elämää. Liikunnan myötä terveelliset ravitsemusvalinnat ovat helpompia ja mielihyvähormonit tuovat hymyn huulille. Ostamalla Inton jäsenyyden sinustakin voi tulla iloinen ihminen!

 

 

 

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.