Jumppatunnin syntyprosessi – behind the scenes

Meiltä kysytään usein, miten ohjaajat valmistautuvat tunteihinsa ja mitä kaikkea tapahtuu, ennen kuin ryhmäliikuntatunti on valmis asiakkaille tarjoiltavaksi. Toisaalta ei ole tavatonta kuulla, kuinka kiva työ meillä on kun voi vähän jumppailla aikansa kuluksi ja saa siitä vielä palkkaakin. Mutta kyse on oikeasta työstä. Tämänkertaisessa blogissa avaamme hiukan ryhmäliikuntatuntien syntyä ja ohjaajan työn todellisuutta.

Kaikki alkaa musiikista

Les Mills -tunteja varten kuunnellaan jopa tuhansia kappaleita, joiden joukosta monivaiheisessa prosessissa valikoituu lista sellaista musiikkia, joka muodostaa vaihtelevan, kiinnostavan ja tunnin rakennetta tukevan kokonaisuuden. Musiikkivalinta on päällä koko ajan, mutta yhden ohjelman soittolistan valmistuminen vie viikkoja.

Intossa on myös poikkeuksellinen määrä klubin omia tunteja, joita et löydä muualta. Niidenkin suunnittelu alkaa musiikista; toki sitä ennen on päätetty, millainen tunnin rakenne ja kesto ovat. Jokaisella kappaleella on oma funktio, tarkoitus, jonka mukaan kappale ja liikkeet sovitetaan yhteen. Esimerkiksi Into Shape -tai Into Fit -tunnin musiikin suunnitteluun menee helposti viidestä seitsemään tuntia.

Musiikki kohtaa liikkeen: koreografian synty

Kun liike ja musiikki pannaan yhteen, syntyy koreografia. Kaikki musiikki ’lasketaan auki’ eli jokainen tahti kirjataan ylös ja iskuihin liitetään liike, liikenopeus ja toistojen määrä. Les Mills -tunneilla ohjaajien apuna ovat paitsi iskut, myös viitteet laulun sanoihin, minuutti- ja sekuntireferenssit sekä se, onko kyse säkeistöstä, kertosäkeestä vai muusta kappaleen osasta. Inton tuntien koreografiaa suunnitellaan useita tunteja, testataan asiakkaiden kanssa sekä ilman ja hiotaan juuri intolaisille toimivaksi.

Koulutusfilmi ja -materiaali

Les Mills -tuntien koulutusfilmien tuotanto on suurta ja produktio huippuluokkaa. Yhtä tuntia kuvaa 8-10 kameraa ja jokaiselle uudelle ohjelmaversiolle rakennetaan oma uniikki esiintymisareenansa. Samaa materiaalia käytetään Intostakin tutuissa virtuaaliohjelmissa sekä On Demand -palvelussa, joka mahdollistaa harjoittelun ajasta ja paikasta riippumatta.

Inton omista tunneista Into Shape, Into Fit sekä Into Core kuvataan aina ohjaajien oppimista helpottamaan. Filmiltä ohjaajat saavat vinkkejä myös johdonmukaiseen valmentamiseen ja ohjaamisen tasojen suunnitteluun – liiketekniikkaa unohtamatta. Koreografia kirjoitetaan myös paperille, jolloin tunnin rakenne hahmottuu selkeämmin ja oppiminen nopeutuu.

Tunnin haastavuudesta ja kestosta riippuen uuden ohjelman opetteluun menee kolmesta tunnista jopa kahteenkymmeneen tuntiin. Tanssiohjelmat ovat kaikista vaikeimpia opeteltavia.

Skriptaus ja tekniikkatreeni

Monesti ohjaajat laativat tunnilleen skriptin, joka on hieman löyhempi kuin näytelmän käsikirjoitus. Sen tarkoitus on rytmittää ohjeet, tehdä ohjaamisesta johdonmukaista, selkeää ja helppoa seurata. Skripti voi myös sisältää muistutuksia siitä, milloin näyttää seuraava liike, mihin asioihin kiinnittää erityistä huomiota tai mistä liikkeistä näyttää monta eri tehovaihtoehtoa. Huolella suunniteltu ohjaaminen vapauttaa keskittymään tärkeimpään eli teihin asiakkaisiin.

Moni tunti edellyttää myös tekniikkatreeniä peilin edessä sekä oman liikkeen kuvausta. Tämä on välttämätöntä, kun ohjaaja tavoittelee roolimallitekniikkaa. Sen ei tarvitse olla täydellistä, mutta haluamme, että asiakkaan matkiessa liikettämme hän saa tehokkaan ja turvallisen treenin.

Vihdoin – ensi-ilta

Kun ohjaaja tuntee tunnin musiikin läpikotaisin, muistaa niihin suunnitellut liikkeet, hallitsee niiden tekniikan sekä on suunnitellut ja harjoitellut liikkeisiin kuuluvan ohjauksen, on hän valmis tuomaan tunnin asiakkaille nautittavaksi. Ennen tätä hetkeä on valmisteluihin mennyt päiviä, joskus viikkojakin.

Mutta kaikki tämä on ohjaamisen perusasiaa, eikä saa vielä ihmisiä palaamaan tai jäämään koukkuun elämykseen. Ja sitähän me tavoittelemme: kulovalkeana leviävää treeniepidemiaa!

Koreografian, tekniikan ja ohjaamisen lisäksi ammattiohjaajan – jollaisia kaikki Inton ohjaajat ovat – todellisen vetovoiman mittarit ovat hänen kykynsä olla vuorovaikutuksessa ja tuottaa liikuntaelämys eli puhaltaa tunti henkiin.

Vuorovaikutus ja elämyksellisyys

Teitä ryhmäliikkujia on karkeasti sanottuna kolmenlaisia. Treeni-ihmisillä on usein tehoja mittaavaa tekniikkaa ranteessaan tai rinnassaan ja kiinnostus dataan; kuinka monta toistoa, mitkä lihakset ovat töissä, kuin monta kierrosta, kuinka monta biisiä, mitkä ovat harjoituksen hyödyt ja niin edelleen. Musiikki-ihmiset haluavat kamat kybälle, aistivat kappaleiden tunnelmaa ja tyylilajia, ohjaajan äänen ja vartalon energianvaihteluita, kuuntelevat sanoja ja ovat muutenkin kiinnostuneita tunnin ilmapiiristä. Ihmisihmiset haluavat kontaktin ohjaajiin ja kanssaliikkujiin, tykkäävät morjenstaa mennen tullen ja palatessa sekä kertoa kuulumisiaan. He haluavat tulla nähdyiksi.

Huippuohjaaja osaa huomioida nämä kaikki tyypit tunneillaan.

Elämyksellisyyden tuottamiseen tarvitsemme vuorovaikutuksen lisäksi kahta muutakin roolia: opettajaa sekä motivoijaa. On tärkeää osata oivalluttaa ja kertoa osallistujille jotain, joka auttaa heitä oppimaan uutta. Ja yhtä tärkeää on motivoida, kehua ja kannustaa – vilpittömästi. Nämä luovat inspiraatiota ja tuovat syvyyttä tuntiin.

Mutta taianomaisen liikuntaelämyksen ytimessä on sama asia mistä kaikki alkoi: musiikki. Parhaat ohjaajat ohjaavat yhdessä musiikin kanssa, antavat sille tilaa sekä tulkitsevat sitä; antavat ilmeidensä, äänensävynsä, sanavalintansa ja kehonsa energian noudattaa ja myötäillä musiikillista draaman kaarta.

Into Club rakastaa ryhmäliikuntaa ja ohjaajatiimimme tekee valtavasti työtä inspiroidakseen ja innostaakseen teitä joka päivä ja joka viikko – se on kutsumuksemme ja elämäntapamme.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Into Clubin bloggaaja.