Into goes HIIT

Jo useamman vuoden peräkkäin globaalien kuntoilutrendien ykkönen on ollut HIIT -harjoittelu ja niin tänäkin vuonna. Into tarjoaa hyvin monenlaisia HIIT-treenejä, joista löydät takuulla oman suosikkisi. HIIT on liikkumismuotona monesta syystä oivallinen ja kesää kohti mentäessä lähes täydellinen tapa pysyä kunnossa. Listasimme kahdeksan hyötyä, jotka HIIT-harjoittelulla on.

1. Parantaa kestävyyttä

Korkeatehoinen intervalliharjoittelu vaikuttaa lihaskudoksen solurakenteeseen niin, että lihaskestävyys kaikilla tehoalueilla paranee. Journal of Physiology julkaisi tutkimuksen, jossa koeryhmä osallistui HIIT-harjoituksiin kahdeksan viikon ajan; tuona ajanjaksona heidän kykynsä ylläpitää samaa tempoa ja kuormaa kuntopyörällä kaksinkertaistui.

2. Kuluttaa paljon kaloreita

HIIT on täydellinen Sinulle, jonka aika on rajoitettu: eli lähes jokaiselle. Tutkimusten mukaan HIIT-puolituntinen on harjoitusvaikutukseltaan sama tai parempi kuin matalatehoisempi tunnin harjoitus. Kun huomioidaan aineenvaihdunnalliset muutokset harjoituksen jälkeen, on HIIT ylivoimaisesti parasta rasvanpolttoliikuntaa. Keho palautuu ja korjaa lihaskudoksia, mikä kuluttaa kehon rasvavarastoja.

3. Tehostaa energiantuottoa

HIIT perustuu metodille, jossa liikutaan korkealla teholla erimittaisia jaksoja ja niiden välissä on lepo- eli palautumisjakso. Tämä intervallirakenne opettaa kehoa tuottamaan ja käyttämään energiaa tehokkaasti. Lihassolujen mitokondrioiden määrä lisääntyy ja lihaskudosten motoristen yksikköjen määrä kasvaa. Olo on vahva, energinen ja napakka. Työvaiheita rytmittävät lepojaksot auttavat kehoa poistamaan kuona-aineita lihaksista ja opettaa tehostamaan hengitystä.

4. Kiihdyttää aineenvaihduntaa

HIIT-harjoittelu aiheuttaa kehossa niin sanotun EPOC-efektin. Tämä tulee sanoista excess post-exercise oxygen consumption. Se tarkoittaa että elimistön hapenkulutus on harjoituksen aikana ja sen jälkeen voimakasta. The American College of Sports and Medicine on julkaissut tutkimuksia, joiden mukaan oman suorituskyvyn ylärajoilla tehty HIIT-harjoitus voi pitää aineenvaihdunnan lepotasoa korkeammalla jopa 12 tunnin ajan.

5. Polttaa rasvaa, ei lihaksia

Tasavauhtinen sykeharjoittelu yhdistetään usein myös lihasmassan vähenemiseen. HIIT sitä vastoin ylläpitää ja lisää tutkitusti lihasmassan määrää kehossa; tätä kutsutaan kansan suussa kiinteytymiseksi. Siksi kaikkien, joiden tavoitteena on painonpudotus ja samalla kehonkoostumuksen parantaminen, kannattaa lisätä HIIT-harjoitus viikkorytmiinsä.

6. Tukee sydämen terveyttä

Sanotaan että äärimmäinen harjoittelu tuo äärimmäisiä tuloksia. Mutta useimmille ihmisille oman suorituskyvyn äärirajoille meneminen ja siellä pysyminen ei ole varsinkaan psykologisesti mahdollista. Intervalliharjoittelu mahdollistaa kovan harjoittelun upeat hyödyt psykologisesti helpommin lähestyttävässä muodossa. Lepo tulee aina juuri kun ajattelee ettei enää jaksa. Tällä on erinomainen vaikutus sydämen iskutilavuuteen ja verenkiertojärjestelmän normaaliin toimintaan.

7. Haastaa ja motivoi

HIIT on tutkimusten mukaan parhaiten motivaatiota ylläpitävä liikuntamuoto ja ehkä hieman yllättäen se koetaan myös hauskimpana. Kokeneet liikkujat saavat HIIT-treenissä itselleen raikkaan haasteen ja aloittelijat pääsevät kehityksen pikakaistalle. Kun puskemme itsemme suorituskyvyn ylärajoille, ei treeni tunnu koskaan tylsältä.

8. Inton HIIT-tarjonta on ylivoimainen

Into tarjoaa neljää erityyppistä HIIT-treeniä. Grit Cardio on urheilullisiin liikkeisiin perustuva välineetön puolituntinen, GRIT Athletic sisältää ketteryyttä, kimmoisuutta ja räjähtävyyttä kehittäviä liikkeitä ja hyödyntää steplautaa sekä levypainoa ja GRIT Strengthissä nostetaan levytankoa ja oman kehon painoa tavoitteena urheilullinen voimantuotto. Lisäksi tarjoamme SPRINT-tunnin, joka on HIIT-treeni pyörän päällä sisäpyöräilystudiossa. SPRINT on erinomainen laji kenelle vain nivelystävällisyytensä ja yksinkertaisuutensa tähden.

Katso tuntitarjontamme ryhmäliikunta-aikataulusta jonka löydät kotisivuilta.

GRIT-sarjan tunnit ovat kaikille jäsenillemme avoimia virtuaalitunteja, jäsenyystyyppiin katsomatta. Ne pyörivät pääryhmäliikuntasalissa aina kun siellä ei ole livetunteja.

Tervetuloa!

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.