Haluan tehdä comebackin mutta miten?

Jos tauko sisäliikunnasta, kuntosaliharjoittelusta ja ryhmäliikuntatunneista on venähtänyt aiottua pidemmäksi tekee jokainen lisäviikko rytmiin paluusta hankalampaa ja kynnys hommiin ryhtymiseen voi tuntua lähes ylitsepääsemättömältä. Tässä viisi vinkkiä, joilla onnistut helpommin ja elät kaamoksen kynnyksellä jälleen energisoivaa ja virvoittavaa arkea, josta nautit.

  1. Aloita rauhassa

On varsin tavallista lopettaa sokerin, viljojen ja maitotuotteiden syöminen ja samalla viisinkertaistaa liikunnan määrä – vain hieman liioitellen. Jos muutos on turhan dramaattinen, on romahdus yhtä väistämätön. Pää ei pysy kunnianhimomme ja kärsimättömyytemme mukana. Aloita muutoksella, joka istuu viikkosi puolihuomaamatta. Sillä on tapana versoa muuhun elämään ja aloittaa positiivinen kierre. Kokeile vaikka ohjattua Crosstrainingia tai joogaa tai pestaa itsellesi valmentaja muutamaksi kerraksi.

  1. Anna itsellesi aikaa

On klisee, että kaikilla on yhtä paljon aikaa, mutta tämäkin hokema on totta. Löydämme aikaa sille, mikä on meille tärkeää. Suomalaisten keskimääräinen päivittäinen ruutuaika on yli kolme tuntia. Onko arkemme ykkösprioriteetti olla online? Toinen näkökulma aikaan on se, että meillä ei ole kiire: jos aloitat nyt, ei sinun tarvitse olla unelmiesi huipulla vielä tänä vuonna. Jos tiedät, mikä on lopullinen tavoitteesi terveyden ja hyvinvoinnin suhteen, pilko se pienempiin osatavoitteisiin ja anna itsellesi kannustavaa palautetta joka askelella. Tiedämme, että hitaasti etenemällä madallamme riskiämme valua takaisin lähtöpisteeseen.

  1. Keskity siihen mitä oikeasti haluat

Useimmilla meistä lähtökohdat liikkumiseen ovat ulkoa opittuja ja usein unohtuu tunnustella, tykkäänkö tästä oikeasti. Tämä voi pidemmällä aikavälillä olla ongelmallista, sillä ihminen innostuu helpommin aidosti itseään kiinnostavista asioista. Into Club tarjoaa yli kolmekymmentä erilaista liikkumisen muotoa ja lisäksi äärettömät muuntelumahdollisuudet yksilöharjoittelun puolella. Älä siis jumita ensimmäiseen jumppaasi tai aloittelijan saliohjelmaasi. Kukaan ei ole vasta-alkaja kuin pari viikkoa!

  1. Kuuntele sisäistä puhettasi

Oletko koskaan kirjoittanut paperille miten puhut itsellesi? Se voi olla melko hurjaa luettavaa, mutta haastamme kaikki kokeilemaan! Ajatuksemme, asenteemme ja päivittäin toistuvat mietteemme muuttuvat ennen pitkää näkyviksi valinnoiksi: tekemiseksi tai tekemättömyydeksi. Uskotpa siis onnistumiseesi tai et, tulee siitä vääjäämättä totta elämässäsi. Inton johtoajatus on valaa ihmisiin uskoa itseensä ja armollisuutta itseä kohtaan – tässä meillä on suuri työmaa, mutta talo on toisaalta täynnä tavisten menestystarinoita.

  1. Sitkusta nytkuun

Oletko suunnitellut ryhtymistä siihen ja tähän jo pitkään? Nyt on aika alkaa tehdä. Vatvomalla ei tapahdu mitään ja jos ajattelemme terveyden edistämistä, hyvinvoinnin tukemista ja kunnon kohottamista, emme puhu maailman monimutkaisimmasta asiasta. Tämä tarkoittaa, että ryhtymällä tuumasta toimeen tuskin ajat vaarallisesti metsään ja voit aina korjata kurssia matkalla. Se on paljon helpompaa kun olet jo valmiiksi vauhdissa.

Marraskuu on Inton comeback-kuukausi! Kaikki tunnit ovat avoimia kaikille, myös kuntosalijäsenille ja ohjaajien pääfokus on ensikertalaisissa, aloittelijoissa ja palaajissa! Tutustu tarjontaan täältä.

Kirjoittaja

Jarno Tynkkynen Yksi Into Clubin perustajista. Les Mills Lead Trainer. Liikunta-alan konsultti. Into Clubin bloggaaja.